Marktleider in aantal en volume op de tuinmarkt in de Benelux

Ruim 125 Nederlandse en Belgische tuincentra vormen de drijvende kracht achter GRS Retail B.V., een onderneming die op het gebied van inkoop, logistiek, automatisering en verkoop marktleider is in aantal en volume op de tuinmarkt in de Benelux. Door samen te werken kunnen alle aspecten van de bedrijfsvoering binnen een tuincentrum zo efficiënt mogelijk worden ingericht. Dat betekent meer omzet, een betere marge en lagere kosten voor nu en straks. Kortom: wij helpen ondernemers een beter en duurzaam rendement te realiseren.

 

Unieke kickbackregeling

De prestaties worden geleverd door de ondernemer, en prestaties moeten worden beloond. Daarom hebben we een unieke kick-back regeling: over het gerealiseerde inkoopvolume ontvangen aangesloten ondernemers stevige bonussen. Aangesloten zijn bij GRS Retail loont dus door te kunnen profiteren van alle gebundelde krachten maar ook direct in geldelijke zin.

 

Blik op de toekomst

We staan op dit moment aan de vooravond van een nieuwe economische en digitale werkelijkheid. Hoewel het verleidelijk is om te kiezen voor de vertrouwde weg, kunnen we alle hectiek alleen het hoofd bieden door versneld te vernieuwen. Bijvoorbeeld door het op een nieuwe manier bereiken van klanten. Het aanspreken van een nieuwe generatie. Het toevoegen van nieuw assortiment. En het inzetten van nieuwe verkoop- en communicatiekanalen. Door te vernieuwen blijven we aansluiting houden op een veranderde consument. Fast Forward dus, niet voor niets ook de titel van ons beleidsplan voor de periode 2021-2024. 
 

Een gedeelde ambitie
Onze visie is dat er in de markt grote kansen op succes liggen voor unieke bedrijven met een eigen gezicht en meer persoonlijke aandacht voor de klant. En precies dat is waar GRS Retail zich met haar dienstverlening op in heeft gericht. En met succes; tuincentra die zijn aangesloten bij GRS Retail groeien al jaren harder dan de rest van de branche. 

Om onze plek in de tuinmarkt te bestendigen, moet het onze gezamenlijke ambitie zijn om het lokale tuincentrum een natuurlijke sleutelrol te laten vervullen bij de ‘vergroening’. Als tuincentra hebben we namelijk het meest geloofwaardige antwoord op de behoefte aan veiligheid en echtheid. We kunnen op deze manier dicht bij de consument komen te staan en de wereld van de consument een beetje mooier maken met groen.

We zien het als onze missie om jou als ‘local hero’ hierbij dusdanig te ontzorgen, inspireren en uit te dagen dat je het beste uit jezelf en uit de markt kunt halen. We doen dit ondermeer door de komende vier jaar in te zetten op de volgende speerpunten:

 

  • Passend bij jouw ondernemerschap
    Wij willen alle ondernemers een passend aanbod bieden. Diensten zullen daarom steeds meer en meer door ondernemers naar eigen inzicht ingezet kunnen worden. 

 

  • Bouwen aan een verkoopgedreven organisatie 
    Uiteraard blijven we streven naar scherpere inkoopprijzen voor artikelen waar veel in wordt omgezet. Maar het is ook belangrijk om vanuit de inkoop te zoeken naar artikelen die aansluiten bij de maatschappelijke en persoonlijke trends en zo onder meer oog te hebben voor artikelen die de GRS tuincentra onderscheidend maken van de rest. 

    Verkoopgedreven betekent ook meer inspanningen om kansen te verzilveren die we nog laten liggen. Door goed in te spelen op consumentengedrag kunnen we met de inzet van andere communicatiekanalen, en door assortimenten opnieuw samen te stellen, de doelgroep verder verbreden. 

 

  • Investeren in digitalisering
    Op online vlak breiden we onze dienstverlening uit door ondernemers met een webshop te ontzorgen met ons CAB-Plus (een database met aanvullende artikelinformatie zoals afmetingen, afbeeldingen en productvideo’s). We voorzien in kant-en-klare content voor alle online kanalen en nemen het werk dat het aanwezig zijn op internet vraagt waar gewenst uit handen. 

    Bovendien starten we met een online verkoopplatform dat het mogelijk maakt voor alle tuincentra om actief online te verkopen zonder afbreuk te doen aan de insteek van het ‘local hero’-schap.

    En tot slot breiden we ons digitale platform uit om interactiever te communiceren met alle ondernemers, het eenvoudiger te maken om deel te nemen aan collectieve inkoopacties en gemakkelijker en uitgebreider inzicht te krijgen in de benchmark.