Doelgerichte en professionele dienstverlening

Om ondernemers te helpen klanten blijvend voor zich te winnen, bieden we dienstverlening op drie heldere vlakken: het ondernemerschap, het assortiment en de communicatie met de klant in en om de winkel. Dat varieert van praktisch advies aan de ondernemer via inkoopcondities en schappenplannen tot aan beurzen en folders. Alle diensten zijn op elkaar afgestemd omdat ze zijn gebaseerd op een gemeenschappelijke visie en doelstelling.

We geven alle ruimte aan lokaal ondernemerschap. Om in de toekomst de harten van de klanten te blijven stelen, moeten winkels immers persoonlijk en authentiek zijn. Wij bieden daarom geen weinig onderscheidende winkelformules maar product- en marketingconcepten die de eigen identiteit van de ondernemer onderstrepen en versterken. 

 

Het GRS Inkoopplatform

De basis van je bedrijf wordt gevormd door je assortiment. We bieden je daarom een ruime portefeuille aan tuinbranche leveranciers waarmee de beste prijzen zijn uitonderhandeld en waarmee gestaffelde (meer inkoopvolume is meer inkoopvoordeel) condities zijn afgesproken waarop je zonder inspanningen kunt meeliften. Daarnaast zijn selecties gemaakt van rendabele assortimenten in de vorm van schappenplannen die modulair beschikbaar zijn voor verschillende afmetingen van afdelingen.

Alle gegevens zijn uiteraard ook digitaal beschikbaar zodat je geen omkijken meer hebt naar juiste product- en prijsinformatie in je automatiseringssysteem. Wij bieden bij een selectie aan leveranciers daarnaast de mogelijkheid om digitaal te bestellen. En bovendien kun je online, zowel van achter de computer als op je mobiele telefoon, inschrijven op actiepartijen via Actienet.

Onze grootschalige huisbeurzen -die vier keer per jaar worden georganiseerd- laten de laatste trends zien, bieden je aantrekkelijke acties, maken het je gemakkelijk om efficiënt in te kopen en zijn een bron van inspiratie. Daarnaast vormen de beurzen een contactmoment met collega-tuincentra, leveranciers en GRS personeel.
De beurzen worden exclusief voor GRS tuincentra georganiseerd.

Al onze voorkeursleveranciers zijn aangesloten op ons crossdocktraject met Snel Shared Logistics. Hierdoor heb je slechts 1 vervoerder aan de deur en dus ook maar 1 aanspreekpunt, ontvang je dagelijks een melding van de leveringen die je de volgende dag kunt verwachten en profiteer je bovendien van lagere franco-order bedragen.

 

Winkelautomatisering

Voor de winkelautomatisering werken we samen met een vaste partner. Deze draagt de zorg voor het gehele traject, van offerte tot ingebruikname van de automatisering. Tuincentra die al geautomatiseerd zijn, krijgen volop ondersteuning bij alles wat met winkelautomatisering te maken heeft.

Uiteraard is winkelautomatisering geen verplichting voor aansluiting bij GRS Retail.
 

Je eigen accountmanager

Als aangesloten tuincentrum krijg je een eigen accountmanager die je begeleidt bij het gebruik van de dienstverlening. Maar ook bij het verbeteren van je bedrijfsvoering. Daarbij wordt er gedacht en gehandeld vanuit een specifiek voor tuincentra ontwikkeld bedrijfsmodel zodat er een heldere probleemanalyse kan worden uitgevoerd en we samen met jou, en eventueel externe specialisten, gericht aan de slag kunnen.

 

Het GRS Platform

Alle informatie en nieuwsberichten met betrekking tot onze dienstverlening zijn overzichtelijk bij elkaar geplaatst op ons intranet, het GRS Platform. Benchmarkgegevens, leveranciersinformatie, brancheberichten en informatie over ondermeer onze beurzen, bijeenkomsten en marketingcampagne zijn allemaal terug te vinden op het GRS Platform. Zo beschikken onze aangesloten tuincentra op ieder gewenst moment over de benodigde informatie en kunnen ze diverse zaken eenvoudig online regelen.

 

De GRS Retail Bedrijfsmonitor & Bedrijfsscan

Een goede aanpak begint bij weten waar je staat en waar je heen wilt. Met de GRS Retail Bedrijfsmonitor kun je je bedrijf vergelijken met een forse groep collega tuincentra. Ook proberen we je, indien gewenst, proactief te monitoren zodat we het je kunnen laten weten als we kansen of bedreigingen zien. De bedrijfsmonitor biedt onder meer inzicht in:
 

  • Omzetoverzichten van collega tuincentra per dag, week, maand of per kassagroep. 
  • Omzetanalyses in vergelijking tot voorgaande jaren.
  • TopX lijsten met een overzicht van de best verkochte artikelen over een bepaalde periode.
  • Maandelijkse concurrentie-overzichten.
     

De GRS Retail Bedrijfsscan gaat een stap verder: samen met jou kunnen we de prestaties van je tuincentrum verder in beeld brengen waardoor het snel duidelijk wordt waar verbeteringen mogelijk zijn.

 

De GRS Retail Marktscan & Verbeteringsmodule

De commerciële mogelijkheden van jouw postcodegebied in beeld

De retail verandert, daar zijn we ons allemaal van bewust. Deze dynamische wereld vraagt om het (beter) benutten van je capaciteiten. Om onze tuincentra hierin te ondersteunen, bieden we de GRS Retail marktscan aan. De marktscan geeft per postcodegebied inzicht in het aantal huishoudens en hun specifieke woonsituatie (bv. woning met of zonder tuin). Daarnaast geeft de scan ook inzicht in de consumptieve bestedingen en nog specifieker: uitgaven in tuinbranche gerelateerde producten. Feitelijk beschikt ieder tuincentrum hiermee over zijn mogelijkheden per relevant verzorgingsgebied tot op postcode niveau.

Naast de marktscan bieden wij voor een beperkt aantal leden een verbeteringsmodule aan. De verbeteringsmodule biedt antwoord op de vraag: “Hoe doe ik het en waar kan het beter?”  Ieder deelnemend tuincentrum kan met behulp van de verbeteringsmodule verkoopruimte zo efficiënt en effectief mogelijk gebruiken (maximaliseren van omzet/ m2). Daarnaast kan gerichter aandacht worden besteed aan de voor jouw verzorgingsgebied meest lucratieve assortimentsgroepen. Toepassingen hebben laten zien dat enerzijds kosten en onnodige activiteiten achterwege kunnen blijven en anderzijds extra omzet en marge mogelijk is door gericht invulling te geven aan behoeften en wensen van klanten in jouw marktgebied.

 

Trainingen & Retaildagen

Het delen van kennis en het inspireren en leren van elkaar zien we als belangrijk punt binnen onze dienstverlening. Jaarlijks organiseren we daarom diverse trainingen en retaildagen. Deze dagen vormen bovendien een mooi moment om met collega tuincentra te netwerken.

Regiovergaderingen
Informatieve en inspirerende dagen met collega tuincentra van GRS Retail uit dezelfde regio.

Denk & Doe dagen
Met andere ondernemers aan de slag om van elkaar en met elkaar te leren en te doen.

Retaildagen
O.a. bezoek aan andere retailers, waarna met elkaar de vertaalslag naar het eigen bedrijf wordt gemaakt.

Medewerkersevents
Inspirerende dagen voor tuincentrum medewerkers.


Naast deze dagen kent GRS Retail nog een aantal initiatieven waar je als ondernemer op uitnodiging aan kunt deelnemen. Namelijk een Belgische en een Nederlandse Studieclub en een tweetal groepen waarin we de tweede generatie tuincentrum-ondernemers met elkaar in contact brengen.

 

Onze marketingcampagne

In zowel Nederland als in België bieden we een professionele marketingcampagne die, op basis van onderzoek, erop is gericht de lokale naamsbekendheid en aantrekkingskracht van je tuincentrum te verbeteren. 

De marketingcampagne is gestoeld op de resultaten van het in 2018 door GRS Retail uitgevoerde marktonderzoek onder consumenten op de Nederlandse en Belgische tuinmarkt. Middels dit onderzoek hebben we een goed beeld gekregen van wie onze klant is en wat zijn of haar behoeften zijn rondom het kopen van huis en tuin gerelateerde artikelen. Daarnaast geeft het onderzoek ons inzicht in de middelen en de boodschap waarmee we onze klant het best kunnen bereiken. 

In de afgelopen jaren heeft GRS Retail sterk ingezet op het ondersteunen van de lokale marketingactiviteiten door de ondernemers, zowel instore als outstore. Dat betekent veel mogelijkheden om de campagne af te stemmen op de ‘couleure locale’ van het tuincentrum. Middels ons unieke Promotie on Demand systeem kunnen alle marketingmiddelen worden aangepast aan je eigen huisstijl. Je bepaalt zelf de looptijd van je folder, kunt eigen teksten invoeren en prijzen wijzigen. Iedere folder kun je zelf samenstellen uit de aangeboden thema’s. Daarnaast kun je de folders uitbreiden met extra pagina’s met je eigen assortiment.

Online en offline marketingmiddelen zijn volledig in onze marketingcampagne geïntegreerd. We bieden hiervoor diverse aantrekkelijke marketingabonnementen aan.

 

GRS Retail, je eigen reclamebureau

Onze marketingafdeling kan naast de marketingcampagne ook diverse reclame-uitingen op maat maken. Dankzij onze jarenlange ervaring in de tuinbranche begrijpen we je wensen op marketinggebied beter dan elk ander willekeurig reclamebureau. Daarnaast beschikken we over een beeldbank met ca. 40.000 branche gerelateerde beelden. We werken op een persoonlijke en laagdrempelige manier en bieden je uiteraard een aantrekkelijk uurtarief. 

Je kunt ons onder andere inschakelen voor:

  • (Restyling) van de huisstijl
  • Advertenties
  • Flyers / folders
  • Banieren / koofborden
  • Cadeaukaarten
  • Prijskaarten
  • Klantkaarten